Oshii Mamoru ve AVALON
Yazar: Abyss
02 Temmuz 2001
Patlabor ve Ghost In The Shell gibi unutulmaz anime filmlerinin
yönetmeni Oshii Mamoru, şu sıralarda son film projesi olan
AVALON üzerinde çalışıyor. EX dergisinde yayınlanmış olan
bu Oshii Mamoru röportajını Abyss sizler
için Türkçe'ye çevirdi. ^-^
Kaynak: EX
Dergisi
Çeviri: Abyss
Düzenleme: Alpin
Oshii Mamoru
ve AVALON
Söylenene
göre bir yönetmen filmlerinde ruhunu soyar ve gerçek doğasını
açığa vurur. Eğer bu doğruysa, EGG OF THE ANGEL, PATLABOR
ve GHOST IN THE SHELL gibi bazı anime klasiklerinin yönetmeni
Oshii Mamoru Dünya üzerindeki en karmaşık ruhlardan birine
sahip. En son projesi AVALON bir live-action ve özel efekt
karışımı; ayrıca bir dünyanın içindeki bir dünyayı betimlemeye çalışıyor.
Fransa’daki Cannes Film festivaline
katıldığı sıralarda; Oshii, JIN-ROH’un İngilizce versiyonunun
dünya galasına katılmak için Los Angeles'a (tam olarak Long
Beach) gitti. Okiura Hiryuki’nin yönettiği JIN-ROH, Oshii
tarafından yazıldı. Film, biraz da onun başka bir live-action
filmi (ve mangası) olan KERBEROS`un dünyası üzerine kurulu.
Röportajlar
ve filmin gösterimleriyle geçen uzun bir günden sonra EX,
Oshii'yle konuşabilme fırsatı buldu. Akşam 8:30 sularıydı
ve uzun günün yorgunluğu da yavaşça kendini göstermeye başlamıştı.
Nasıl olduysa röportaja başladığımızda sanki saklanmış yedek
bir enerji bulmuş gibiydi ve konuşmaya başladı. Bütün gün
boyunca JIN-ROH ile ilgili soruları cevapladığından, konuya
farklı bir açıdan yaklaşalım istedik.
RÖPORTAJ:
EX:
Yakınlarda AVALON üstündeki çalışmalarınızı
bitirdiniz ve sanırım film için Polonya'da çalışırken bir
çok yerde bulundunuz.
Oshii Mamoru: Evet, doğru
EX: Çekimler
sırasında yaşadığınız en ilginç olay neydi?
OM: Sanırım en heyecanlı olan
bir tankı şehrin ana yoluna yuvarlayabilmeydi.
EX: Bir
nevi PATLABOR’un gerçek olması gibi bir şey.(kahkahalar)
OM: (kahkahalar) Evet öyleydi.
EX: O
bölgede bulunmanın en zor yanı neydi?
OM:
Eve gidemememdi. Bir ara evimi ve köpeğimi çok özledim. Sette
olan köpekler o kadar da iyi değildi. Ama Warsaw'da oldukça
fazla köpek var.
EX: Eh,
onlara alışmışsınızdır.
OM:
Elbette, oldukça sevimliydiler... ama benim değildiler.
EX: Genel
düşünce ve hikayeyle çıkıp geldikten sonra son aşama olarak
filmin ortamına karar verdiğinizi söylemiştiniz. Neden AVALON’
u bir live-action filmi olarak yapmaya karar verdiniz?
OM:
Esas düşüncem animasyon ve live action'nın iyi yanlarını alıp
ortak bir film yapmaktı. O yüzden filmde çok çeşitli teknikleri
kullandık. Temelde filmi en iyi şekilde ifade edebilecek düşünceler
ve metotlar çeşitliliği kullanmaya karar verdim.
Oldukça ilginçti, çünkü PATBALOR hakkında
bir sohbet olmuştu ve ben onun AVALON’ dan önce çıkacağından
emindim. Fakat dediğimin aksine AVALON önce çıktı.
EX:
Live action bir PATLABOR mu? Bu sizin
planladığınız bir şey mi?
OM: Eğer yapmama izin verirlerse
ve güzel bir planım olursa.
EX: HEADGEAR’
in geri kalanını (PATLABOR’u tasarlayan ekip) buna karıştırır
mısınız?
OM: Muhtemelen hayır. Eğer yaparsam
tek başıma yaparım. Bir iki tane test karesi yaptık... ama
tahminen hiç gerçekleşmeyecek bir şey bu.
EX:
Çok kötü...
OM: Aslında hiçbir şey olmazsa
yeni bir formla PATLABOR’u yeniden yaparım.
EX: bir
çok anime versiyonu aslından farklı oldu. OVA'lar, filmler
ve televizyon serilerinin değişik süreklilikleri var.
OM: Bence bu bunu yapmanın tek
yolu. Sürekli aynı şeyi yapmaktansa değişik perspektiflerden
ele almak en iyisi.
EX: ne
zaman animeye geri döneceksiniz?
OM:
Çoktan döndüm.
EX: Bundan
bahseder misiniz?
OM: Hayır. ( kahkahalar)
EX: (kahkahalar)
Anlıyorum. Bizi şaşırtın.
OM: ( kahkahalar)
EX: Wachowski
kardeşlerle buluştunuz ve size oldukça saygı duyuyorlar. Görünüşe
göre yaptığınız işin büyük hayranları gibiler.
OM:
Aa? Öyle mi? Aslında çok mutlu oldum, oldukça iç gıcıklayıcı
bir duyguydu. Çok garipti. Bir ara keşke onlarla buluşmasaydım
daha iyi olurdu bile dedim. Onlarla buluşmak çok ilginçti;
ama ...sanırım buluşmamak ve onların nasıl insanlar olduğu
merak etmek en iyisi olurdu. En iyi fikir insanları yapıtlarıyla
tanımaya çalışmak.
Bana imzalı bir MATRİX LD verdiler.
Sanırım para yönünden çok sıkışırsam onu satmayı düşünebilirim.
(kahkahalar)
EX: Bir
çok potansiyel alıcı tanıyorum (kahkahalar). Bir yönetmende
olması gereken en önemli özellik nedir sizce?
OM:
Asla vazgeçmeme arzusu. Kesinlikle. Asla vazgeçmemek... kaç
yıl sürerse sürsün. Bir kere vazgeçerseniz oraya kadar işte.
Tam anlamıyla ona yapışmalısınız. AVALON için 10 yıl bekledim.
13 ya da 14 yıl gibi.
EX: Kariyerinizin
gidişatı sizi bir yönetmen olarak nasıl değiştirdi?
OM: Herkesle konuşabilecek birisi
oldum. Bunu yapabilmek gerçekten çok önemli. Eğer sadece iyi
anlaştığın insanlarla konuşursan bir yönetmen olarak yapamazsın.
Çünkü bir yönetmen olmanın en alt çizgisi insanları bir şeye
inandırmaktır. Yönetmen budur, herkesi bir şeye inandırmalısınız.
Eğer çevrenizdekileri inandırmazsanız, izleyicileri asla inandıramazsınız.
EX:
Köpeğinize olan sevginiz efsanevi. Dinlenmek
için başka ne yaparsınız?
OM: Gerçekten bir tek şey düşünemiyorum.
Köpeğimden uzak olduğumda stres seviyem yükselmeye başlar.
Ben hiçbir hobisi olmayan biriyim. Ne yaparsam yapıyım köpeğim
her zaman yolda benimledir.
Önceleri, çok fazla oyun oynardım,
fakat ben hobileri olan birinin film yapabileceği sanmıyorum,
çünkü hoşlandığınız şey sizin bir sonraki filminizin odak
noktası oluyor.
EX:
Son birkaç yılda endüstride ne gibi
değişiklikler gördünüz?
OM: Animasyon endüstrisini mi
kastediyorsunuz?
EX:
Evet...
OM: Sanırım dijital çağ en büyük
izi bırakmış. Teknikler değişmiş olabilir ama öz hala aynı
kalmış. Gerçekten tek fark sanırım bu. Ayrıca, değişmemiş
bir şey iyi değildir. Değişim yeni ve ilgi çekici şeyleri
yaratmak için gereklidir.
EX: Bir
çok yönetmen “kendi” filmlerini sunabilmek için DVD formatını
benimsemiş durumda. Bunlar hakkında ne düşünüyorsunuz?
OM: Şaşırdım. Ben gerçekten
böyle bir şey yapmak istemiyorum. Bu olunca bence bir yönetmen
bir film hakkında her şeyi bilmiyor demektir. Herkes film
hakkında bir şeyi öğrenmek istediklerinde, yönetmenle konuşabileceklerini
düşünürler. Ben bunun doğru olduğunu düşünmüyorum. Bence
cevap her bir izleyicide yatıyor.
EX: Bu
yönetmen arasında çok alçak gönüllü bir davranış ve olağandışı.
OM: Bütün gün boyunca böyle
görüşmeler yaptım. Sanırım yapmasaydım daha iyi olurdu.
EX: pardon...
OM: ( kahkahalar) Önemli değil.
Demek istediğim: yönetmene soracağınıza diğerlerine sorun
ve onların fikirlerini alın. Diğerleriyle bir şeyler hakkında
konuşmak. Ben öğrenciyken bu işler böyleydi.
EX: Yani
herkesin fikirleri böyle olmalı
OM: Elbette. Sanırım bu gerçekten
bir film izlemenin tek yolu.
|